Monday, April 5, 2010

Tip Elak Pembaziran... fikir dulu sebelum buang

salam sejahtera semua.....untuk entry kali ini aku nak bg tip untuk mengelak pembaziran makanan...korang penah tak masak nasik lemak? tip ni berkaitan dengan nasik lemak...nasik lemak yang dimasak sendiri jer...kalau yg beli sebungkus 6 posen tu tak boleh pakai....tip dia macam ni...penah tak nasik kemak yang korang masak tu terlebih? yang jadi berlebihan ni banyak sebab la kan...munkin orang yang nak mkn 2-3 org jer tapi u olls masak 1 periuk rice cooker yang medium tu... atau pun mungkin jugak lebihan itu berlaku sebab u olls masak x sedap...jadi kurang la dapat sambutan kan...hik3..... selalunya kalau lebih2 macam tu apa yang korang buat? kalau kat kampung boleh bagi kat cikyam....tp kalau dibandar ni alamatnyer masuk mulut ciktong je la....kan membazir tu...
Sebenarnyer nasik tu boleh dikitar semula ( mcm tak berapa best word ni, tapi aku taktau dah gantinama lain yang sesuai so belasah la guna jugak)...nasik lemak td boleh dijadikan hidangan tengahari tapi dalam bentuk yang berbeza...caranya mudah jer...masukkan nasik td kedalam periuk ( jgn ambil yang kerak2 tu) , kemudian masukkan air byk2, masuk kan serai, masukkan daging/udang/ayam ( ikutsuka hati u olls la kan) masukkan lada hitam sikit dan masak atas api...masukkan garam jika perlu....masak sehingga nasik pecah2....tadaa...dah siap bubur lambuk recycle... (nota: nasik lemak tu kan dah siap bersantan so takyah la masukkan santan lg)...nak bagi lebih menyelerakan, semasa nak makan tu taburkan daun bawang dan bawang goreng...wah betol2 hor liau!

5 comments:

Faheem Jr said...

wah..macam bes je resepi ni....nak cuba ahhh..tapi jarang pulak masak nasi lemak asik beli je..minta yg lebih nasi lemak makcik jual tu je la...

yuka said...

faheem jr- mintak nasik lemak lebih dari penjual nasik lemak? wah tak sangka idea faheem lg billiant...aunty tak terpk lak mcm tu...

Faheem Jr said...

ekekekek..pakai id marsya la pulak ye..ni id faheem tapi cikmin yg komen..ha la..selalu tgk makcik tu x bape abis nasi lemak dia..esok boleh la pi minta.. :P

AISYAH HANI said...

tak pernah terpikir lak nak buat bubur tu.. Bagus la idea ko nih! Berjimat!

yuka said...

aisyah hani - try la hani sedap tau di samping dapat elak pembaziran