Monday, May 3, 2010

kesian polis....

Aku sangat simpati dengan polis2 kat Malaysia ni...buat kerja salah...tak buat kerja pun salah... dan yang terbaru ni sekali lagi polis dipersalah kan apabila remaja 15 tahun mati ditembak polis...semua pihak menyalahkan polis... sehingga ada yang mendesak KPN letak jawatan... bagi aku ini adalah sesuatu yang tidak adil kepada polis...memang la polis dah tembak pelajar tu tp kena la tengok balik kronologi peristiwa sehingga memaksa polis melepaskan tembakan... kalau la kejadian itu berlaku di siang hari ketika pelajar itu sedang mengayuh basikal baik dari sekolah dan masih memakai uniform tiba2 dia ditembak polis, memang wajarlah polis dipersalahkan...kerana tembak tanpa sebab....
Tetapi dalam kes ini, kejadian berlaku awal pagi...mangsa memandu kereta... tidak memberhentikan kereta apa bila diarahkan oleh polis....walaupun polis melepaskan tembakan masih terus memandu kereta... adakah polis yang salah... pihak polis mana taukan pemandu tu budak sekolah ker ataupun bapak budak... kalau awal2 dah tau yang dia bukan penjenayah tak perlu pihak polis susah payah nak kejar macam tu... cuba kita bayangkan sekiranya yang dikejar oleh polis itu benar2 penjenayah? tidakkah nyawa polis itu dalam bahaya?
Dalam kes ini aku rasa banyak pihak yang salah...sebagai ibu bapa kita memang sayangkan anak tapi wajarkah menyalahkan pihak lain sekiranya sesuatu masalah itu berpunca dari anak kita... aku harap dalam kes ini tiada saman menyaman dan semua dapat diselesaikan dengan bak...
Kepada Polis selamat menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab...

22 comments:

captain88 said...

btul2... dalam kes macam ni... last2 nnt penjenayah la plak yg akan amek kesempatan... kesian incik polis...

yuka said...

captain88- tu la kan... la ni polis takyah susah2 la pi meronda..dok ofis jer tunggu org buat laporan

sweeTSour said...

btol2..dh lama Keyyah rs mcm 2..yelah kan, mlm2 mana lah tau yg bw dlm keadaan merbahaya 2 kanak2 ke penjenayah.. Kesian jugak ngn polis 2..tp apa2 pn diharapkan siatan yg telus akan dijalankan.

SyidaMislan said...

dulu masa kecik2 ada cita2 jadi polis, nasib baik cita2 tu bole tukar bila dah besar ni.

Shahir Naim said...

haha...
budak umur 15 tahun drive kereta?
budak umur 15 tahun drive pukul 2.30pagi?
budak umur 15 tahun lari dari polis?

time aku umur 15 tahun dulu tengah tido kot time nih.. =D

zOuL_iMMe said...

setuju dengan yuka..
tetapi dari segi peraturan dan undang-undang polis itu tetap ada salahnya...
tak adil tuding jari pada pihak polis sahaja.. ibubapa pun kena main peranan..anak tak ada lesen..keluar awal2 pagi..hmmm

yuka said...

sweetsour - yer la harap2 siasat berjalan dn telus

syidamislan- nasib baik tk jd polis kan...hik3

shahir naim - budak dulu lain budak sekarang advance...umor 15 dah pandai bawak keter

zoul- memang semua pihak bersalah tp dalam kes ni semua og menyalahkan polis...tu yg kesian... sepatutnya ibubapa pun kena la muhasabah diri...

hudhud said...

betul la tu. Masyarakat plak asyik nak salahkan polis je papehal. Siap suruh ketua polis lagi letak kan jawatan. Tak patut tak patut. Camni ke sikap 1 Malaysia? Ish Ish.

pB said...

kena berlaku adil

Nur Hawa Mohd Zin said...

bile salah ada je yg menegur, tp bile buat betol.,masing cakap itu nasib n kebetulan...camne tu? alahai manusia..

Shafie said...

mmg susah bila jadi cmtu..
cm kamu ckp..kna tgk reason knp polis tu tembak.
sbb tu kdg polis pon pk dua kali nk lepas tembakan ke tak, sampai penjenayah terlepas.

mrs.ecam said...

stuju ngan yuka...pnah tngk video polis blasah org...sume slhkn polis sbb blasah tnpa blas kasihan...tp dieorg x tau yg d blasah 2 peragut yg dh sbbkn kmatian...sblm kt nk slhkn polis pk la dl sbb pe polis buat gitu...penjenayah skang lg la kjam dieorg nk ragut men bunuh jek mangsa ragut 2....mudah2an kt sume d lindungi dr perkara2 yg x dingini...amin...

(¯`°¤•» YuYuN «•¤°´¯) said...

betul2..kdg2 ni byk pihak mghasut

░♥si lampu neon♥░ said...

susah nak cakap..semoga tugas yang dipertanggungjawabkan tu..dibuat sewajarnye.

shey said...

agree ! bnyk pihak yg bersalah . parents pon knp la bg ank umo 15thn bwk kereta ?? hadoii

Ungu Violet said...

parents - sila pastikan dimana anak anda berada diwaktu ini... hubby i selalu ckp biar nangis skrg dr nangis kemudian..

sayangsayangibu said...

salam ziarah..baru terjumpa blog yg tidak menyalahkan polis sepenuhnya

yg lain semua menyalak..bukan membantu
menghina
mengeji
mereka juga manusia

mana ada manusia yang tidak membuat kesilapan
sya tidak suka mereka kata kejam
tp gunalah perkataan mereka cuai
entahlah
kita tunggu hasil siasatan
siapa kita
kita tidak berada di tempat mereka.

salam ziarah
sangat cantik blog ni.

tlcinfo2u said...

Hi yuka,

aku setuju banyak pihak yang bersalah at the 1st place la... tapi semalam aku temgok Berita dekat astro awani kawan dia yang larikan diri lepas kawan dia kene tembak tu ada kuar dalam sidang akhbar... so jer carik gak kalau ada update terbaru...

aku setuju kalau polis tak ambil tindakan pro aktif untuk menangani jenayah ..kita semua mungkin ketakutan tinggal dalam rumah sendiri nanti...

yuka said...

hu-hud/PB/norhawa/shafie/mrs.ecam - tq kerana bersetuju dengan pendapat peribadi yuka...

yuyun - yup memang ada penghasut yang konon2 nak membela keluarga mangsa tapt sebenarnya nak ambik kesempatan...

neon- mmg dlam kes ni susah nak cakap sapa betul sapa salah...tapi kalau ibubapa mengawasi anak dengan baik x jadi kes mcm ni...

shey- dia bwk keter tanpa pengetahuan keluarga...p yg heran tu masa dia start keter takder ssaper pun yang sedar...tido mati agaknyer....

UV- seuju dgn pendapa hb u...jgn jd maam citer anakku sazali...

sayangsayagibu - pertama sekali tq sebab puji blog ni cantik. yuka buat entry ni sebab simpati dengan polis yang sentiasa dipesalahkan...tak dpt tangkappenjenayah dikatakan cuai dan x buat kerja...bila dah buat kerja pun dipersalahkan jugak...lepastu adapulak phaklain yang konon2 nak bela keluarga mangs tanpa usul periksa..biarla polis ua siasatan dulu kan...polis kita telus apa...bukan macam dlm cier hindustan tu ...polis pun x boleh diercayai...

lcinfo2u - kalau yuka jd polis malas dah na buat keje bersunuh2 macm tu....baiklepk ka ofis jer..bole gak blogwlking...hik3

yuka said...

sori la bk typing eror dlm komen balas yuka tu...laptop ni memang samdol sikit...

yastro said...

singgah disini...dlm kes ni pada yas,mak bapak dia yg salah!!!

yuka said...

yastro- kak yuka sgt setuju...