Thursday, January 28, 2010

Dinner yang simple dan sempoi...


Salam 1 Malaysia.....

Seperti yang korang tahu ( utk reader yang baca entry2 yang sebelum ni la) aku sekarang ni dala proses untuk menurunkan berat badan... untuk itu aku mengawal pemakanan di samping buat senaman sikit2 ( tapi x buat pun lagi)....sekarang ni aku buat peraturan baru kat rumah...makan malam sesekali jer makan nasik...mula tu anak aku bising gak....depa kata kalau tak makan nasik nanti lapar la...then akau cakap balik .... makan kenyang2 tak elok nanti mengantuk susah nak belajar...depa terpaksala terima hakikat kan...almaklumla depa kan mentimun dan aku ni durian....hik3...kejam tak? Antara menu makan malam yang menggantikan nasik ialah:



Kebab....

Kebab ni aku buat sendiri menggunakan kreativiti aku sendiri...memang mendapat sambutan la kalau aku buat kebab nih...



Tempura
Sebenarnya ikan celup tepung dgn udang celup tepung...kadang2 sotong celup tepung...tengokla apa yang ada dalam fridge tu yang sesuai untuk dicelup maka aku akan celup2 dan goreng... dulu2 aku taktau tempura tu apa...sekali tu bila nak pi kursus kat jepun kami di perkenalkan dengan makanan2 jepun...orang tu sebut tempura...ingat kan cemana...rupanya ikan/udamg/sayur yang dicelup tepung...rasa2nya tempura ni jer kot makanan jepun yang sesuai dengan tekak aku tu..yang lain2 tu mintak mahap la....

Selain dari makanan kat atas tu, kadang kalau aku buat roti john...walaupun tak la power macam yang kat putrajaya tu tp sedap la aku rasa...ianya sangat digemari oleh anak2 aku...

Itu jer la menu makan malam yang aku nak tunjuk kat sini...ada yang lain2 tu aku x sempat nak ambik gambar...

Walaupun dah berbagai usaha aku lakukan untuk turun kan berat badan...tapi jarum penimbang masih macam tu jugak...ni yang buat aku rasa nak give up jer...

12 comments:

aNIe said...

Yuka...selamat menurunkan berat badan...sedap nampaknya kebab tu...

kakyang .. said...

la, selama ni ingat tempura tu jenis ayam .. bila beli nugget tempura mcm ada klass jek.

ahakkss! wat malu jek xtau ..
kira ni satu ilmu lah ..

lepas ni bolehlah sebut cendawan tempura .. ececeh ..

yuka said...

kakanie - banyak benau dugaan bila nak turunkan berat badan ni...Kebab tu saja la dressing bg npk sedap...hehhe

kakyang- nasib baik la baca entry dapat gak 1 ilmu...nanti balik kampong kata nak masak ikan tempura...macam kelasss jer kan...hik3

zulhilmi tempoyak said...

sama2 kite turunkan jarum tu...
tp rs mcm mkin naik je...huhu

Sya said...

Sian anak2 bila mak diet anak pun kena join.

yuka said...

zulhilmi- jarum makn naik? kene posa la kalau macam tu...hik3

kaksya- mula2 depa protes gak...tp sekarang ni bila makan nasik waktu mlm diorang dah kurang berselera...

Cikmin said...

hehehe..jgn la give up..hilang la gerun pihak lawan tu...ihiks...

Notami said...

waa..pndai buat kebab sndiri tuu..!

yuka said...

cikmin- dah buat survey dgn pihak lawan...dia pun 2x5 gak..x leh nak kontrol makan...

fahmi- main belsah jer buat kebab tu...asal ada rupa kebab jd la...

deus X machina said...

cam sedap jek
meh ckittt ahhh
erk888

aida said...

ala sis.. x yah la give up..

sedapla tempura..

teringin nak makan skrang

yuka said...

deusx- memang sedap nak buat pun sonanggg...try ler

Nina - rasa jer mcm nak give up...tp lom give up lagi ni...masih ada 1 bulan...