Friday, January 8, 2010

Matematik...

Masa aku pegi rumah kakak aku haritu dia ada cerita dengan aku, betapa geramnya dia dekat anak dia ...sebabnya masa periksa akhir tahun haritu anak soalan matematik yang senang pun dia jawab salah...dah la salah siap bagi alasan lak tu....
Soalan matematik tu macam ni la lebih kurang....

sebyah buku berharga 2 ringgit. abu mebeli 3 buah buku. Berapa ringgitkah yang perlu dionayar oleh abu?
Jawapan pilihan : A . RM3.00
B . RM4.00
C . RM5.00
D . RM6.00

Anak kakak aku jawab C.

Kakak aku geram la kan soalan tu terlampau senang untuk budak darjah 4. bila tanya dia balik 1 buku RM 2 kalau 3 buku berapa harga...laju jer dia jawab rm 6. tapi bila tanya kenapa jawab rm 5, nak tau apa dia jawab?


Di jawab macam ni: awatif tengok kat pasar malam tu oramg tu jual macam tu. 1 barang 2 ringgit...3 barang 5 ringgit... tanpa sikit pun rasa bersalah .....hadoii.... lawak giler la aku rasa...pandai2 dia bagi diskaun... bengang jer kakak aku..geram dan rasa nak marah tapi dalam masa yang sama nak tergelak....hik3


Moral of the story : jangan selalu bawak anak pegi pasar malam.....

4 comments:

aNIe said...

hehehe....otak berniaga budak tu...

CikMin said...

tu psl cikkamal tak bwk anak2 dia pi pasar malam...huhuhu...

sya said...

hah jgn bawak anak pi pasal malam..

yuka said...

kak anie- bakal usahawan berjaya tu..kecik2 dah pandai bagi diskaun

cikmin/kaksya - best apa pi pasar malam. boleh jalan himpit2..hik3