Wednesday, February 10, 2010

Gara-gara tebu sebatang....


Awal tahun lepas balik dari kerja aku tengok ada sebatang pokok tebu yang baru ditanam dalam kawasan rumah aku.... sapa lagi yang tanam kalau bukan sang bibik aku tu....( best pulak guna perkataan 'sang' sejak dengar lagu sang mantan tu)...masa tu aku gelakkan bibik aku sebab tanam 1 jer...buat berebut jer nak makan...beberapa bulan kemudian tebu2 itu dah jadi banyak kerana dia asyik kuarkan anak...pada bulan puasa yang lepas sang bibik telah menebang 6 batang pokok tebu...kemudia tebu itu di bawa ketempat orang jual air tebu untuk dimesin...perghhh memng sedap dan manis bersari la air tebu tu...upah mesin 4 hengget jer..tapi dapat air tu berjag-jag...sangat berbaloi-baloi...

Pastu bulan 12 haritu bibik tu tebang lagi tebu2 tu...kali ini kami cari orang yang nak mesin tebu dah takder..merata-rata kami cari x juma jugak...oleh kerana dah 3-4 hari pun xder jugak akhirnya tebu2 itu dipotong dan dikunyah2 menggunakan gigi masing2...ahaks...best gak makan macam tu teringat masa kecik2 dulu...sampai sakit lidah aku makan tebu tu banyak sangat...nasib baik tak paah gigi aku tu...kalau tidak terpaksa la aku jumpa doktor gigi palsu... maksud aku doktor gigi untuk dipakaikan gigi palsu...bukan doktor yang pakai gigi palsu...ishhh kompius dah ni...hik3....baru2 ni kecoh dalam berita perihal doktor gigi palsu....kementerian kesihatan buat kajian kat malaysia banyak doktor gigi palsu...munkin lepas ni depa akan buat kajian berapa ramai doktor yang buat gigi palsu...lepas tu munkin depa akan buat kajian berapa ramai doktor yang pakai gigi palsu...hehhehe...sori termelalut la pulak...

Berbalik kisah tebu tadi...2-3 hari lepas tebu2 yang ditanam itu telah sedia untuk dituai bagi kali ke 3...mengenangkan kesusahan kami nak mencari orang mesin tebu2 itu maka suami aku telah membeli sebuah mesin tebu...aku taktaula yang ini 1 pembaziran ker tak...tapi kalau xder mesin tu membazir pulak tebu2 tu...dari pada sebatang tebu dah terpaksa beli mesin...

Semalam aku balik kerja terus rasa teruja sebab mesin tebu tu dah ada kat rumah...1 rumah jadi excited nak tengok hb aku tu mesin tebu....


Ebiboy sedang meninjau-ninjau mesin tebu yang baru sampai...kat atas kerusi tu kelihatan tebu yang akan dimesin....


pemandangan mesin tebu dari arah depan....

hb aku sedang tekun dan bersemangat mesin tebu....

Aku rasa mulai hari ni nak suruh bibik tanam tebu banyak2 la...boleh buat bisness bulan puasa nanti...amacam ok tak idea tu? sapa sangka kan dari sebatang tebu aku boleh jadi saudagar air tebu pulak lepas ni...tuah ayam nampak di kaki, tuah aku nampak di tebu....

14 comments:

CikMin said...

hahaha..memang la abg lan ni kan...main taram je dia beli mesin tebu tu kerana tebu sebatang..xpe la yuka..nanti bulan posa amik coti bergaji pi jual ayaq tebu madu kt pasar malam...hihihi!

kak anie said...

Yuka...hahaha...sampai beli mesin tebu gara2 susah nak cari orang mesin tebu ye...?

yuka said...

cikmin- nak bisnes sebela cik kamal boleh ker? hik3

kak anie - tu la psal sebab tebu sebatang dah kena beli mesin...konfem under utilised mesin tu nanti...bnyak dah contoh ka rumah ni...ahaks

idahani said...

tu yer tu kak..dr sebtg tebu ke sebuah mesin tebu..tp betul gak mana tau sok bln poser leh gak wat bisnes..jual jer dpn umah..extra poket selain dr nuffnang..heheeheh

yuka said...

idahani- mula2 sebatang tebu...pastu saudagar air tebu...lepas tu taukey kilang gula pulak...hik3 (angan2 mat jenin)

yanmie said...

hahhaa kelakar lah pulak...akak nak air tebu sikit..hehehe

Uda said...

woww... dahsyat .. sampai beli mesin tebu terus... lepas ni kena giat tanam tebu.

yuka said...

yanmie - meh la sp kita minum air tebu fresh dari ladang...hik3

Uda - lepas ni nak jadi saudagar tebu

PiNk ButTeRfLy said...

haha.. sampai beli mesin tebu.

lepas ni kalau ade yg datang menyinggah umah kak yuka, le la hidang air tebu je. =)

tapi mane tau ni satu pelaburan ke untuk sampai bulan pose nanti.

yuka said...

datang la rumah kalau nak minumair tebu yg segar dari ladang...

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

wah..nak air tebu segelas..

yuka said...

zikr - kena tunggu tebu besar...sebab yg dok ada tu dah habis kene mesin...hehehe

Anonymous said...

Now that we have described discount links of london the one way linking process, how can you get links of london silver websites to link just to you? One answer is that it is links of london sale dependent on your sites content, especially if you links london jewellery have unique content. Other websites will link cheap links of london to you if you have interesting content that links london bracelet compliments their content. The problem is that you london links charms really have to have something exceptional. links of london watches sale One easy way to get a type of one way link called discount links of london rings a back-link. These are links to articles that you cheap links of london necklaces have written and distributed through article directories.

~ yus ~ said...

lepas ni bolehlah hari2 minum air tebu ya kak yuka....hehe