Wednesday, April 29, 2009

e-filling - part 2

Korang dah buat ker. Tinggal harini dan esok jer lagi nak buat efilling nih.... Aku dah buat...baru jer buat pagi ni...kalau nak diikutkan dari petang semalam aku dah buat mender ni tp asyik tak menjadi jer. mula2 tu... sistem tu slow giler...lambat...lembap macam siput 'toot'...sampai hilang kesabaran aku nih...padan muker aku jugak kan sebab takmo buat awal2...pastu kol 5.30 lebih aku try buat lagi...masa ni dah okey sikit...laju dah sistem tu... aku pun mula la menginput data2 yang perlu... mula2 masukkan maklumat gaji...pastu maklumat untuk melepaskan diri dari cukai...untuk pelepasan anak2, aku dengan baik hatinya telah membahagi kan anak2 itu dengan sama rata 2 utk aku 2 utk hubby... pastu cari lg pelepasan lain...beli peralatan sukan pun aku isi gak...sebab haritu aku ada beli treadmill yang takasima tu...kira alat sukan la jugak kan...ahaks.. Pastu aku tengok ada lak pelepasan untuk sumbangan dan hadiah... yang ni aku tak berani la nak isi kan...sebab takder la aku sumbang apa-apa pun... hadiah tu takat hadiah besday anak2 tu ada la... takkan nak tolak kat sini jugak kan... tu pun besday ebiboy aku tak bagi hadiah pun tahun lepas.... bukan saja2 taknak bagi tapi dah dia tak mintak...hehehe... kejam kan aku nih? untuk tahun ni pulak aku masih berhutang hadiah dengan anak2 aku yg 2 org tu.. besday dah lepas tp hadiah lom kasi...tak mampu dah nak bagi hadiah ni... kalau LHDN tau sure depa tak sanggup nak mintak duit cukai dari aku ni...sebab kesian...ahaks.
Oklah berbalik citer efilling td tu lepas dah isi segala maklumat last2 aku kene bayar tax ...so untuk yg pertama tu aku tak jadi submit...nak ejas balik kot2 lepas tu aku tak kene bayar...selamat duit aku...leh shopping sakan kat phuket nanti...untuk taksiran kali ke 2 aku ambik lagi sorang hak pelepasan anak tu...tinggal 1 jer kat hubby... tapi last2 masih kene bayar tax... tak boleh jadi ni... aku ejas lagi... yg ke-3 ni semua anak2 aku ambik kat aku...hahaha ( terukkan aku ni)...tapi yang tak best tu bila submit mender tu tetap jugak kene bayar incometax... adehh... tapi takper la sebagai warga yang bertanggungjawab kene la bayar kan.... duit tu pun untuk kegunaan rakyat jelata jugak kan...
Semalam masa tgh drive aku terdengar la tazkirah dari prof.izi yang dekat hot fm tu... dia kata salah satu ciri org yang hebat ialah orang tu kalau berhutang dia akan bayar, satu lagi ialah orang yang menunaikan tanggungjawab terhadap negara...contohnya bayar cukai... so sekarang aku dah jadi orang yang hebat...anda semua taknak ker jadi orang yang hebat? kalau nak jadi orang hebat macam aku cepat2 la buat efilling dan pastu terus bayar...renung2kan dan selamat beramal...(kene baca ayat yg last tu macam profesor izi tu)

1 comment:

packeteer said...

lhdn tetap akan cari jalan untuk dapatkan duit...tak kira la bayar cepat ke lambat...submit borang ke tidak...bila nak keluarkan kwsp umur 55 nanti...macam2 deduction di tolak dari kwsp kita..kadang alasan yg diberi tak masuk akal pun ada...denda mengarut yg kita tak pernah dengar pun ada...
some people say it is not true but wait till you 55 and see whether it is true....my father was one of citizen yang dah kena....puluh ribu hilang camtu je...pegawai lhdn tu memang dah di train untuk dapatkan duit sebanyak mungkin terutama yang ada banyak simpanan kwsp...
after that insiden...i pun investigate..memang betul...then cari punya cari ..ada member yang kerja kat lhdn...and memang confirm government dah train pegawai2 lhdn untuk buat camtu....can you imagine you have to keep all your perbelanjaan setiap tahun tak kira la belanja sekolah anak, beli hartanah, bayar hutang bank...dan lain2.....bayangkan every year kena simpan....kalau tak pegawai tu akan buat anggaran sendiri...yang tentunya tak masuk akal....nak komplen pun tak boleh sebab tak ada badan berkanun/NGO yang terima aduan mengenai kwsp selama ini..so terima ajela.....kalau nak mengadu pun kena mengadu pada diorng jugak...yg mana mereka akan ugut bahawa it will takes years to investigate....imagine la....dah la masa tu kita memang nak pakai duit tu...jadi mengalah je la...deduction yg pelik2 pun terima je la....nak testimony yg sah...tanya org yg dah 55 ke atas...mesti ada banyak cerita yg sama serupa....so moral nya ialah we work hard throughtout the years just tu fall into lhdn officers stupidity, corruption and laziness.....their e-Hasil can't be used as evidence...the real evidence are your supporting documents yang tulisan atas kertas nya dah nak hilang yg disimpan dalam fail kat dalam almari...yg bila diserahkan pada lhdn..akhirnya diisytihar tak sah....conclusion...plan how to keep those document intact...and safe....your retirement plan will not work without those documents....

-- just wanna share my experience --