Tuesday, August 25, 2009

Resipi Dadih SINAR Ramadhan

Bahan-bahan:

1. 1 tin susu cair - brand apa pun tak kisah

2. 1 bungkus coffe-mate 450gm - kadang2 pek tu dia bg free 50 gm. boleh masukkan semua.

3. 1 bungkus agar2 cap burung layang2 - berat dia 10 gm. (serbuk) harga kat sini RM2.20 (kalau guna cap lain tak gerenti la jadi ka dak)

4. 2 cawan gula ( kalau yang tak suka manis atau pun menggunakan perasa yang manis bolehkurangkan sukatan gula.

5. 3 liter air - kalau nak senang sukat dgn botol air mineral yg kecik tu. kalau terlebih sikit2 tu jgn risau. dadih ni tetap jadi punya.

6. secubit garam

7. perasa - yg ni ikut la perasa yang disukai. ( jangan bubuh serbuk perasa ajino moto dah la... tak sesuai...yuka selalu buat perasa jagung dgn stoberry)

8. bekas2 kecil - bekas yang macam org jual dadih tu . kat sini yang kecik m12.00/100


cara-cara:

1. masuk kan kesemua bahan kecuali perasa dan bekas plastik kedalam periuk. kacau2 sikit bg semua bahan tu larut. bila dah mendidih tutup api2. bahagikan bahan ikut perasa nak di buat. kalau nak buat 3 perasa bahagi

3. ambil 1 bahagian masukkan perasa yang diingini. kemudian tuangkan kedalam bekas kecil. kalau tak buboh perasa anda akan dapat dadih yang kaler putih tu. yg tu pun sedap jugak. kalau dadih perasa jagung disamping memasukkan perasa jagung kalau nak bg sedap lagi masukkan jagung dlm tin tu. Selamat mencuba. memang senang sangat resipi ni. gerenti jadi punya. Sesuai untuk dimakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak.



nota tambahan: 1 adunan boleh dapat 50 bekas ( kalau yg kecik)



nanti aku cuba dapatkan testimoni dari mereka2 yg pernah mencuba resipi ni.

3 comments:

sya said...

Kak sya dah buat... memang sedap dan berkrim malah ada yg beli lagik.. memang best

yuka said...

wah kaksya dah buat bisnes eh...boleh tuntut royalti tak ni? hik3

yuka said...
This comment has been removed by the author.