Thursday, January 27, 2011

Tragedi Popcorn...

Hello hello semua...harini kan yuka nak cerita pengalaman yuka buat popcorn...kenapa tetiba yuka nak buat popcorn? ceritanya begini...lastweek kot kalau tak silap...yuka ternampak cara2 nak buat popcorn kat blog MAK tu... bila tengok kat situ nampak senang sangat...macam main pondok2 jer...selama ni yuka ingatkan nak buat popcorn ni kena guna periuk khas...rupa2nya periuk yang yuka buat kari hari2 tu pun boleh gak...oleh yang demikian yuka pun teringin la nak buat popcorn tu...manatau kot2 lepas ni yuka boleh jadi saudagar popcorn pulak..huhuhu...
Ok berbalik kepada cerita nak buat popcorn tu kan...yuka tanya dengan mak tu kat mana nak cari jagung biji2 tu...kata mak di pasaraya bahagian yg jual kacang ada jagung tu...pagi semalam yukan pergila kat pasaraya A ni...tengok kt bahagian kacang tu segala macam kacang ada..ada kaccang sepat, kacang soya, kacang hijau, kacang merah dan macam2 lagi la..tetapi jagung tu xder la pulak...maka yuka pun pulang kerumah dengan perasaan kuciwa....yuka laporkan perkara ni dekat mak...mak pun simpati jugakla dengan yuka ni...
Tetapi yuka tak putus asa...tengahari tu lepas ambik anak dari sekolah yuka pergi pasaraya B pulak...kat sana yuka tengok ada la sebungkus jagung tu di celah peket2 kacang...dahla ada sebungkus..plastik jagung tu macam pecah sikit...yuka tanya pekerja kat situ ada lagi tak yang lain...pompuan tu cakap tinggal yang tu jer...maka terpaksa ambik jugak la kan...tetapi rupa2nya label harga pulak xder...xder label tu cemana cashier nak scan nanti kan... kerana semangat membara untuk buat popcorn yuka tanya kat pompuan tu label harga xder ni boleh letak balik tak harga ni..kalau tidak x boleh nak bayar nanti...budak tu cakap dia taktau yg harga2 tu...adoii..susah benau nak beli jagung...yuka masih tak putus asa..yuka kata kat budak tu...la ni pi cari sat orang yang tau pasal harga ni...budak tu pun bawak la jagung tu pergi mencari orang untuk letak harga kat jagung tu...sementara tunggu budak tu datang aku jalan2 lagi kat sekitar bahagian kacang tu..tetiba yuka terjumpa sekumpulan peket jagung...wahh..yuka sangat happy...lantas yuka pun mengambil sebungkus jagung..
Dah sampai rumah yuka tunjuk kat bibik akan jagung tersebut...yuka tak bercadang nak buat popcorn tu sebelah petang? Why? sebabnya anak2 yuka kan ada...malu ar kalau tak jadi...so yuka bercadang nak buat pagi ini ketika diorang pergi sekolah...kalau tak jadi pun yuka dengan bibik jer yang tau...kalau jadi boleh buat surprise kat bebudak tu...sweet kan dapat mummy yang suka buat surprise macam yuka ni...hik3

Oleh kerana jagung tu tak dibuat popcorn petang semalam..bibik aku (tukar gantinama..tak brutal la guna gantinama yuka ) mencadangkan agar jagung tersebut di jemur supaya menjadi lebih kering...aku cakap takyah sebab jagung tu dah memang kering...dia kata lagi kering lagi bagus...whatever la bibik oii....engkau rajin engkau jemur la...anak yuka yang tengok tengok jagung tu terus tanya nak buat apa dengan jagung tu..aku cepat2 jawab nak tanam...hehhee kang bibik tu pecah rahsia pulak....kemudian bibik tu letak jagung tu dalam dulang untuk dijemur...aku dan anak2 aku pulak keluar ke pekan untuk beli buku...masa dalam kedai buku tu ujan sangat lebat...aku teringat kat jagung tadi tu..harap2 bibik tak lupa...
Sesampai dirumah aku dah lupa perihal jagung tadi...petangnya dalam pukol 6.30 macam tu baru aku teringat..cepat2 aku tanya bibik...rupa2nya dia lupa angkat...aku tengok jagung aku tu dah kelemasa dalam dulang tu...geram betoi la...nasib baik la aku ni majikan yang baik..kalau tidak..ada yang kena makan biji jagung lemas tu...
Satna...aku nak pi try buat popcorn dgn biji jagung lembab tu...adakah aku akan berjaya? kita tungguuuuuu

4 comments:

Melati Qistyna's Mummy said...

ehehehe, bibik oh bibik... :P

aritu ade gak baca kt blog mak, ingt nak try gak, tp x terterai lagi...huhuhu

suffer8zine said...

hehehe semoga berjaya

Terkini : Cara Mengesan Lelaki Itu Teruna Atau Tidak

Lagenda said...

miahahaha..trajis sungguh la pembuatan pop corn tu!! Adehhh..dah la nak beli punya la susah, dah dpt beli, basah dek hujan plak??

Hahaha..semoga berjaya ye yuka!

yuka said...

Melati- yuka dah try dan berjaya...cubala buat best sangat...
bibik yuka tu memang suka kreatif lebih....nak bagi kering langsung basah terus...nasib baik bila bangun pagi td tak tumbuh tunas kat jagung tu...

suffer8zine- tq..memang dah berjaya...rujuk entry berikutnya

mak- memang mencabar nak buat popcorn ni..bermula dengan nak mencri jagung pastu jagung basah...yg lebih tragis tp yuka tak cerita kt entry tu bila bibik jemur jagung atas bunbung keter yg kitaorang naik time weekend jer...kebetulan petang semalam hb nak bawak keter tu pi servis..masa hb tgh reverse keter tu yg yuka tanya bibik pasal jagung..nasib baik la..kalau tidak konfem jagung tu terlibat dengan kemalangan jalanraya...hehehe